Program
Wykładowca: Luiza Pieprzyk – specjalista ds. podatków
Program kursu (8 godzin wykładowych):
CZĘŚĆ 1
Zmiany od 1 stycznia 2021 r. PODATEK VAT przed zmianą i po zmianie
- Przedłużenie dotychczasowych zasad ewidencjonowania paragonów uznanych za faktury uproszczone
- Zwiększenie limitu dla prezentów o małej wartości
- Transakcje łańcuchowe
- Zmiana zasad rozliczenia faktur korygujących in minus
- Na czym polegają zmiany
- Stosowanie przepisów w okresie przejściowym
- Przygotowanie do zmian
- Zmiana zasad rozliczenia faktur korygujących in plus
- Wspólne kursy walut
- Na czym polegają zmiany
- Przygotowanie do zmian
- Czy trzeba poinformować urząd o wyborze wspólnych kursów walut stosowanych dla celów VAT i podatku dochodowego
- Stosowanie stawki 0% do zaliczki na poczet eksportu
- Wiążąca informacja stawkowa (WIS)
- Na czym polegają zmiany
- Stosowanie przepisów w okresie przejściowym
- Przygotowanie do zmian
- Wydłużenie terminu na odliczenie VAT naliczonego
- Odliczenie VAT od usług noclegów
- Wykazywanie mniej danych na białej liście
- Zasady składania deklaracji kwartalnych
- Zapłata VAT od wewnątrzwspólnotowego nabycia paliwa
- Określenie limitu kwotowego dla obowiązkowego split payment
- Rozszerzenie przypadków, gdy potrącenie zwalnia ze stosowania split payment
- Nowy załącznik nr 15 do ustawy o VAT
- Możliwość zapłaty z rachunku VAT przedstawicielowi bezpośredniemu lub pośredniemu
- Możliwość wystąpienia z wnioskiem o wypłatę środków z rachunku VAT przez podmioty niebędące podatnikami
- Korzyści ze stosowania split payment
- Zasady ustalania kar pieniężnych
- Warunki ustalania dodatkowego zobowiązania podatkowe
- Wyłączenie stosowania zwolnienia podmiotowe
- Nowa grupa podatników zobowiązana do wymiany kas na kasy online w2021r.
- Przypadki, gdy podatnik nie może korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu na kasie
- Zmiany od 1 lipca 2021 r.
PODATEK VAT przed zmianą i po zmianie
- Rejestracja na PUESC przez podatników dokonujących sprzedaży TAX FREE
- Zasady sporządzania i doręczania pism w zakresie VAT
- Pakiet VAT e-commerce
- Na czym polegają zmiany
- Przygotowanie do zmian
CZĘŚĆ 2
Faktury korygujące 2021 r. – jakie zasady rozliczeń wybrać (problematyka w kazusach i przykładach)
- Zasady rozliczania faktur korygujących obowiązujące do 31 grudnia 2020 r.
- Zasady rozliczania faktur korygujących obowiązujące od 1 stycznia 2021 r.
- Kiedy sprzedawca rozlicza faktury korygujące “in minus”
- Kiedy nabywca rozlicza faktury korygujące „in minus”
- Jaką dokumentacją trzeba dysponować, aby potwierdzić uzgodnienie warunków transakcji
- Kiedy należy rozliczać faktury korygujące “in plus”
- Prawo do uzgodnienia dalszego stosowania w 2021 r. dotychczasowych zasad rozliczania faktur korygujących “in minus”
- Sposób uzgodnienia, że stosujemy dotychczasowe zasady rozliczeń faktur korygujących.
- DODATKOWO: wzór UZGODNIENIA zasad rozliczania faktur korygujących in minus w 2021 r.
- Rezygnacja ze stosowania dotychczasowych przepisów do faktur korygujących “in minus”
- Czy nowe przepisy są korzystne dla podatników
- WNIOSKI PODSUMOWANIA
- Kiedy można sporządzić zbiorczą fakturę korygującą dotyczącą kilku faktur sprzedaży
- Kiedy można wystawić uproszczone, zbiorcze faktury korygujące
- Kiedy możemy wystawić zwykłą, zbiorczą fakturę korygującą
- Czy konieczne jest podawanie na zbiorczych fakturach korygujących numerów faktur i dat ich wystawienia
- Czy zbiorcze faktury korygujące powinny objąć także faktury korygujące
CZĘŚĆ 3
- Zasady składania korekty nowego JPK_V7
- Korekta wpływająca na wysokość podatku u sprzedawcy – PRZYKŁADY PRAKTYCZNE
- Zapis korekty w nowym JPK_V7 na podstawie faktury korygującej
- Oznaczenie kodami GTU faktur korygujących
- Oznaczanie kodami transakcyjnymi faktur korygujących
- Stosowanie kody TP do faktur korygujących
- Zasady stosowania MPP do faktur korygujących
- Zapis w nowym JPK_V7 faktury korekty, jeśli faktura pierwotna miała oznaczenie FP
- Zapis w nowym JPK_V7 faktury korekty, gdy podstawą wpisu jest ewidencja korekt lub dokument wewnętrzny
- Korekta wpływająca na wysokość podatku u nabywcy – PRZYKŁADY PRAKTYCZNE
- Pomyłki w danych sprzedawcy i nabywcy – zasady korygowania w nowym JPK_7
- Korekta gdy zastosowano błędny kod w nowym JPK_V7
- Korekta w nowym JPK_V7 u wierzyciela, gdy korzysta z ulgi na złe długi
- Korekta w nowym JPK_V7 u dłużnika
- Wnioski i podsumowania – KRÓTKI PORADNIK
CZĘŚĆ 4
Jakie kary grożą za błędy w nowym pliku JPK_VAT i jak ich uniknąć?
- Jakie sankcje z kks grożą za błędy w ewidencji i nowym JPK
- Kary za błędy w części ewidencyjnej nowego JPK_V7
- Kary za błędy w części deklaracyjnej nowego JPK_V7
- Czynny żal – czy zawsze jest niezbędny i kiedy wymagany
- Kiedy składanie czynnego żalu nie jest konieczne mimo popełnionych błędów w JPK
- Czy korekta JPK_VAT uchroni od sankcji z kks w przypadku błędów w ewidencji
- Kiedy nie jest możliwe skorzystanie z czynnego żalu
- Jak skutecznie złożyć czynny żal w nowych okolicznościach
- Kiedy grożą kary pieniężne za błędy w ewidencji VAT
- Podsumowanie i wnioski praktyczne
CZĘŚĆ 5
- Jednolity Plik Kontrolny 2020 – nowe zasady JPK_V7 i JPK_V7K (PRAKTYCZNE PROBLEMY)
- EWIDENCJA SPRZEDAŻY – najważniejsze zasady i odpowiedzi na trudne pytania
- EWIDENCJA ZAKUPU – najważniejsze zasady i odpowiedzi na trudne pytania
- Oznaczenia transakcji i powiązań w ewidencji VAT – analiza kodów GTU
- Oznaczenie procedur w ewidencji sprzedaży
- Oznaczenie procedur w ewidencji zakupu
- 150 odpowiedzi na pytania o kody w JPK – zagadnienia praktyczne
- Zmiany VAT W transakcjach zagranicznych w 2020 r.
- Zasady stosowania stawki 0% VAT w WDT – przepisy polskie i unijne
- Nowe zasady rozliczeń w informacji podsumowującej VAT – UE
- Transakcje łańcuchowe w VAT a stosowanie stawki 0%
- Magazyny konsygnacyjne a magazyny call off stock – nowość w polskich przepisach
- Problemy z rozliczaniem importu towarów po zmianach od 1 października 2020
- Kary i sankcje dla podatnika VAT w 2020 i zmiany na 2021
Dodatkowe informacje
Szkolenie on-line.
Uczestnictwo w szkoleniu wymaga wcześniejszej opłaty.
Przed szkoleniem otrzymają Państwo:
- dostęp do spotkania video z wykładowcą za pośrednictwem programu/aplikacji Microsoft Teams.
- materiały szkoleniowe w formie elektronicznej.
Szkolenie trwa 6 godzin wykładowych i składa się z sesji video z wykładowcą:
- Sesja video I 9.00 – 10.30
- Sesja video II 10.45 – 12.15
- Sesja video III 12.45 – 14.15
Wymagania techniczne
- komputer z kamerą i głośnikiem,
- stabilny dostęp do Internetu